post

Hoeveel woorden moet een blog hebben?

‘Hoe groot moeten m’n blogartikelen zijn?’ Het is een vraag die klanten me regelmatig stellen. De vraag is eenvoudig, het antwoord daarentegen laat zich niet eenvoudig in een woordenaantal vastleggen. Maar de vraag stellen is hem beantwoorden. In deze blog zal ik daartoe een poging doen.

Op het moment van schrijven werk ik al ruim tien jaar als (web)redacteur, waarvan vijf jaar als freelancer. In deze periode heb ik een omvangrijk portfolio opgebouwd, zowel zakelijk als privé. Hoeveel precies? Dat durf ik niet te zeggen, de tel ben ik lang geleden al kwijt geraakt.

Omvang

De lengte per artikel verschilt sterk, afhankelijk van het format. Nieuwsberichten -artikelen die slechts enkele uren relevant zijn- houd ik kort en krachtig, grofweg tussen de 300 en 500 woorden. Reviews, achtergrondartikelen, tips & trucs en dat soort content -artikelen die enkele weken nadat ze gepubliceerd zijn nog steeds actueel en relevant zijn- zijn vanzelfsprekend een stuk omvangrijker.

Daarbij moet ik voorop stellen dat de lengte van dit soort artikelen per opdrachtgever verschilt. Van de een krijg ik de opdracht om een review beknopt te houden, de ander geeft me meer vrijheid om alle aspecten van een apparaat toe te lichten. Vanwege mijn kennis en enthousiasme ben ik geneigd om daarbij grondig te werk te gaan en een degelijk en bijna uitputtend stuk te schrijven. Het resultaat is een review die al gauw tussen de 2.000 en 3.000 woorden telt.

Als ik me helemaal laat gaan, zoals toen ik een blog schreef over smartphonebeveiliging, kan het woordenaantal oplopen tot wel 4.000 woorden. Dan lever ik een artikel af waarin ik alle belangrijke aspecten van het onderwerp behandel (de verschillende vormen van beveiliging, de voor- en nadelen van iedere optie). Mijn meest omvangrijke artikel telt niet minder dan 5.600 woorden. Dat was een tablet koopgids inclusief diverse achtergrondartikelen over onder andere het beeldscherm, besturingssysteem, connectiviteit en opslagcapaciteit.

Schrijven en bloggen

Ondergrens

Terug naar de hoofdvraag: wat is de ideale lengte van een blogartikel? Toen ik net als (web)redacteur begon, riep iedereen dat 300 woorden een ondergrens was. Waren je artikelen korter, dan was Google niet in staat om de inhoud en relevantie te bepalen. Tenminste, zo beargumenteerden copywriters en SEO-experts, voor wie schrijven hun boterham is. Grote kans dat jij dit getal ook wel eens hebt gehoord of bent tegengekomen in artikelen over zoekmachineoptimalisatie.

Waar het getal 300 op gebaseerd is durf ik niet te zeggen. Het is een aantal dat -vaak klakkeloos- door iedereen geroepen werd. Ook in de cursussen en workshops die ik destijds volgde over content management en webredactie hoorde ik voortdurend dat 300 woorden het minimum aantal woorden is dat een artikel moest tellen. Waren je stukken korter, dan waren ze niet spannend genoeg voor je doelgroep (of relevant genoeg voor Google) en kon je ze maar beter niet publiceren.

De ondergrens van 300 woorden is eenvoudig te weerleggen, zeker vandaag de dag waarin influencers een prominente rol spelen. Een video op YouTube, een foto op Instagram of een live stream zijn snel en eenvoudig te maken doordat deze functionaliteiten zijn ingebouwd in de apps die influencers gebruiken. Met relatief weinig moeite spreken ze zo hordes volgers aan, die deze content vaak weer delen met hun volgers, enzovoorts. Het heeft hetzelfde effect als je een steentje dat in het water gooit: het begint als een kleine plons, maar al snel worden de kringen (het bereik) alsmaar groter.

Als je meer moeite doet om een video op te nemen -script schrijven, op locatie opnemen, bewerken, publiceren- kan de impact ervan eveneens groot zijn. Dat is helemaal afhankelijk van de inhoud, boodschap of tips die je geeft. Als je video antwoord geeft op een prangende vraag die in je doelgroep leeft, dan is de kans levensgroot dat je video massaal wordt gedeeld op fora en social media. Niet alleen je producten en diensten krijgen zo naamsbekendheid, je bouwt ook autoriteit op. Misschien zelfs wel meer als je je puur richt op schrijven. Hier geldt dat een foto, of in dit geval video, vaak meer zegt dan duizend woorden.

Bloggen

‘Schrijven om het schrijven’

Is er een bovengrens aan een blogartikel? Ikzelf ben nog nooit iemand tegengekomen die zegt dat je niet meer dan een X-aantal woorden mag schrijven. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je niet gaat schrijven om het schrijven. Ga niet achter de computer zitten met in je achterhoofd de gedachte ‘ik moet minimaal tussen de zus-en-zoveel woorden schrijven voor mijn blog, want anders is het niet goed’. Dat bedoel ik met ‘schrijven om het schrijven’. Daar word jij niet beter van, en je doelgroep ook niet.

TL;DR
Kolossale artikelen worden op internet ook wel vaak omschreven als TL;DR. Deze term kom je regelmatig tegen bij techsites en staat voor Too Long; Didn’t Read. Oftewel, ‘te lang, niet gelezen’. Dergelijke stukken zijn zo grondig en gedetailleerd dat alleen de echte liefhebbers of ‘nerds’ ze lezen. Vaak kom je de term ook in de reacties tegen: het is dan een soort van aanklacht, gericht aan de auteur vanwege zijn wollige taalgebruik en gebrek aan punctualiteit.

Kort, krachtig, bondig, to-the-point zijn: voor de meesten is dat veel lastiger dan een lang artikel schrijven dat meer wegheeft van een testament dan een blog. Een blog moet inhoudelijk, informatief, educatief en relevant zijn. Kwaliteit gaat boven kwantiteit.

Ranking factor

Dezelfde boodschap roept John Mueller, Senior Webmaster Trends Analyst bij Google, al langere tijd. Op het Amerikaanse forum Reddit schreef hij in augustus 2019 letterlijk: “Woordenaantal is geen ranking factor. Bespaar jezelf de moeite.”

Begin februari zei hij op Twitter iets vergelijkbaars: je kunt volgens Mueller net zoveel woorden aan een artikel wijden als een blog die een toppositie behaalt in de zoekmachine van Google, dat wil nog niet automatisch zeggen dat je hierdoor dezelfde (of hogere) positie scoort als dat artikel. Ook in de Google Quality Raters, zeg maar het handboek van Google over hoe je rich content schrijft, wordt niets gezegd over een woordenaantal in relatie tot een goede ranking.

Mueller lijkt te ontkennen dat er een verband bestaat tussen de lengte van een artikel en de positie in Googles SERP. Deze conclusie is te kort door de bocht. Cornerstone Articles -artikelen die dusdanig diepgaand zijn dat ze uiterst waardevol zijn voor jou en je klanten- is content die goed scoort bij lezers (en dus bij Google), omdat ze inspelen op de informatiebehoefte van de doelgroep. Dergelijke artikelen hebben een aantal eigenschappen: de tekst steekt SEO-technisch goed in elkaar, de interne linkbuilding is op orde, ze bevatten relevante zoekwoorden en kwalitatief goede afbeeldingen, hebben een inhoudsopgave en last but not least ze zijn behoorlijk groot qua lengte.

Een lange lap tekst is geen keiharde voorwaarden om hoog te scoren bij Google, maar wel kenmerkend voor Cornerstone Articles (ook wel ‘Evergreen Content’ of Skyscraper Content’ genoemd). Uit onderzoek van marketingbureaus als Ahref, Backlinko en HubSpot blijkt dat langere artikelen over het algemeen meer backlinks krijgen, een hogere interactie hebben (reacties, likes, shares) en meer organisch zoekverkeer genereren. Welke magische grens qua woordenaantal je daarbij moet aanhouden? Dat is iets waar de onderzoekers het niet over eens kunnen worden zoals de onderstaande grafieken laten zien.

Woordenaantal en Google ranking (bron: Backlinko)

Woordenaantal en ranking in Google (bron: Backlinko)

 

Woordenaantal en organisch verkeer (bron: HubSpot)

Woordenaantal en organisch verkeer (bron: HubSpot)

Conclusie

Wat is nou het ideale woordenaantal voor een blogartikel als je hoog wilt scoren in Google? Deze vraag is jammer genoeg niet met een concreet getal te beantwoorden. Belangrijker dan het aantal woorden dat je blog telt, is dat je content schrijft die een meerwaarde biedt voor je doelgroep, bijvoorbeeld omdat het antwoord verschaft op een vraag waar zij mee rondlopen. Zet je zinnen dus op kwaliteit, kwantiteit komt op plaats twee.

 

Wil je bloggen, maar weet je niet waarover? In mijn artikel ‘Bloggen? 5 tips om inspiratie op te doen’ geef ik een aantal tips om onderwerpen te bedenken waarover je kunt schrijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.