post

Bloggen? 5 tips om inspiratie op te doen

Heb je last van een writer’s block en weet je niet waar je over moet bloggen? Dan weet je als geen ander hoe vervelend dat is. Om je creatieve sappen weer te laten stromen, heb ik 5 tips voor je op een rij gezet om nieuwe ideeën te bedenken voor een blog.

Waarom bloggen?

Bloggen, voor de een is het een uitlaatklep om zijn ei kwijt te kunnen over zijn passie. De ander heeft er een broertje dood aan. Toch is het verstandig om hier tijd en energie in te steken. Bloggen is een goede manier om jouw naam of merk -je brand identity– aan de wereld kenbaar te maken. Door een blog bij te houden etaleer je je kennis over je vakgebied en positioneer je je als expert. Zeker als je lezers je artikelen delen via social media. Een blog is tevens een goede manier om meer bezoekers -en dus potentiële klanten- naar je website te lokken, en dus om je omzet te vergroten. Tot slot is een blog een manier om in contact te komen met je doelgroep.

Zoals je ziet zijn er allerlei redenen te bedenken om te bloggen. Als je er eenmaal aan begint, moet je het wel serieus en consequent doen. Dat is de enige manier om een band op te bouwen met je doelgroep. Of je nou een fysiotherapeut, hovenier, bakker of klusjesman bent, voor iedere beroepsgroep is bloggen aan te raden.

Inspiratie

Als je je eenmaal hebt voorgenomen om te bloggen, begint het moeilijke werk. Over welke onderwerpen ga je bloggen? Hoe vaak wil je een nieuwe blog online zetten? Waar vind je de tijd om zinvolle en inhoudelijke artikelen te schrijven? Doe je het zelf of laat je het door een ander doen? Wat wil je met je blog bereiken? Allemaal terechte vragen waar je goed over moet nadenken voordat je aan het bloggen slaat.

Het overkomt iedereen wel eens dat je geen flauw benul hebt waar je over moet bloggen. Voor een schrijver is een creatieve blokkade het ergste wat hem kan overkomen. Dat hoeft niet erg te zijn: de boog kan immers niet altijd gespannen zijn. Als deze writer’s block langere tijd aanhoudt, kan dat wel een probleem opleveren.

Voor iedereen die hier last van heeft, heb ik 5 tips op een rij gezet om nieuwe inspiratie op te doen.

Kalender contentkalender

Tip 1: maak een contentkalender

Een contentkalender is een ideaal middel om op een rijtje te zetten welke content je website wanneer nodig heeft. Zeker als je in een branche actief bent waar de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, is het aan te raden om met een contentkalender te werken.

Als webredacteur en contentspecialist heb ik mijn opdrachtgevers meer dan eens voorgesteld om een contentkalender in de workflow te integreren. Ik heb er veel positieve ervaringen mee. Het grootste voordeel is dat een contentkalender rust in de tent brengt. Je dwingt jezelf namelijk om goed van tevoren na te denken over het soort content dat je nodig hebt, en op welk moment. Tevens leg je vast wat je van wie verwacht op welk moment. Komt deze persoon zijn afspraken niet na, spreek hem daar op aan.

Vindt er binnenkort een evenement plaats? Neem deze mee in de planning, bedenk een aantal onderwerpen waar je over kunt schrijven en plan deze in. Verspreid deze berichten over meerdere dagen of weken: in aanloop naar, tijdens en na afloop van het evenement. Je geeft je doelgroep alle reden om je in deze periode (en daarna) te volgen.

Je weet misschien niet van tevoren wanneer bepaalde gebeurtenissen zich voordoen. Soms worden deze events kort van tevoren aangekondigd, of krijg je er pas in een laat stadium lucht van. Ook dan is het zaak om deze mee te nemen in je contentkalender. Plan vooruit: dat geeft je meer ademruimte om na te denken over je content, deze in te plannen en te bedenken wie erover gaat schrijven.

Tip 2: doe aan content mapping

Content mapping ligt in het verlengde van de vorige tip. Je verdeelt als het ware je content in kleine, afzonderlijke stukken die je op uiteenlopende momenten onder de aandacht brengt bij je doelgroep. Dat klinkt op het eerste oog misschien abstract. Laten we het daarom concretiseren.

Toen ik in Hilversum bij het actualiteiten- en opinieprogramma EenVandaag werkte, maakten we regelmatig gebruik van content mapping. Ik herinner me nog een reportage over de gevaren van een laserpen in de luchtvaartsector. Piloten die ’s nachts vlogen werden regelmatig vanaf de grond bestookt. Dat was gevaarlijk voor de piloot zelf (hij werd immers verblind door het licht van de laserpen), maar ook voor omwonenden (als de navigatie-instrumenten en sensoren ineens niet meer werken en de piloot een noodlanding moet maken).

De journalist die destijds de reportage maakte, sprak vanzelfsprekend met enkele piloten en andere medewerkers uit de luchtvaartsector om over de gevaren van de laserpen te praten. Hij kreeg tevens een demonstratie waardoor hij met eigen ogen kon zien wat voor gevaarlijke situaties een laserpen kon veroorzaken. Hij schoot enkele tientallen plaatjes met zijn telefoon, de cameraman nam een korte video op die de ‘lasershow’ vastlegde.

Op dat moment hadden we 4 momenten om de reportage onder de aandacht te brengen: (1) een nieuwsbericht op de website waarin het onderwerp werd aangekondigd, (2) een fotogalerij van een laserpen in de cockpit, (3) een korte video waarin de gevaarzetting van de laserpen gedemonstreerd werd en (4) de reportage zelf. De eerste 3 voorbeelden leenden zich perfect voor de website, de laatste was vanzelfsprekend voor de uitzending.

Content mapping werkt voor iedere vorm van content. Heb je bijvoorbeeld een interview met een topman van Huawei en komt hij tijdens het vraaggesprek met een sappig citaat. Doe daar dan iets mee. Heb je binnenkort een evenement? Publiceer in de dagen daaraan voorafgaand een overzichtsartikel waar je ingaat op de laatste stand van zaken. Heb je een onderzoeksrapport? Zoek één of twee dingen die je vooraf uitlicht, voordat je het volledige onderzoek bespreekt. Ben je een hovenier? Maak dan voor- en na-foto’s. Je bouwt hierdoor niet alleen een portfolio op, maar doet tegelijkertijd aan storytelling.

Brainstormen idee inspiratie

Tip 3: ga brainstormen en zet ideeën op papier

Je doet de afwas, bent de blaadjes aan het opruimen in je tuin of je staat onder de douche. Ineens heb je een eureka-moment en krijg je een geniaal idee voor een blog. Inspiratie komt vaak op de meest onverwachte momenten. Het is niet nodig om alles uit handen te laten vallen en deze à la minute uit te werken en een blog te schrijven. Wat je wel moet doen is deze gedachtekronkels op papier te zetten. ‘Papier’ kan letterlijk een velletje papier zijn, maar ook een applicatie om aantekeningen mee te maken zoals Evernote of Google Keep. Het voordeel daarvan is dat je deze altijd op zak hebt en dus op ieder moment aantekeningen kunt maken. Plus, een papiertje is makkelijk kwijt te raken.

Als je tijd over hebt, ga er dan eens rustig voor zitten. Denk eens goed na over onderwerpen die aansluiten bij jouw business, en dus jouw blog. Gegarandeerd dat je in een mum van tijd een A4’tje gevuld hebt. Dat is meer dan genoeg om een hele tijd je blog te vullen met nieuwe artikelen.

Lukt het niet om zelf met ideeën op de proppen te komen? Ga dan eens brainstormen met een ander. Een vriend, collega, familielid, branchegenoot: het maakt niet uit wie je als sparringspartner neemt. Als je iemand neemt die niet in dezelfde beroepsgroep werkt als jij, krijg je misschien ingevingen waar je zelf (of collega) nooit aan gedacht zou hebben. Zij kijken vaak op een andere manier naar jouw product of dienst, of komen met een alternatieve invalshoek. Doe daar je voordeel mee.

Tip 4: geef je ogen de kost

Mijn vierde tip om ideeën op te doen voor een blog, is door je ogen goed de kost te geven. Surf eens rond op internet, kijk op de blog van een ander waar hij over schrijft. Het is uiteraard niet de bedoeling om deze artikelen één-op-één over te nemen. Maar wellicht heb jij een andere mening over het onderwerp, heb je betere ideeën of kun jij het (in jouw ogen) beter uitwerken dan de originele auteur. Allemaal legitieme redenen om hierover te bloggen en er jouw eigen sausje over te gieten.

Voor inspiratie hoef je uiteraard niet per se op internet rond te neuzen. Ook in jouw omgeving -IRL/AFK, oftewel In Real Life/Away From Keyboard– zijn meer dan genoeg mogelijkheden om ideeën op te doen voor een blog. Ben je een grafisch designer of DTP’er en zie je bij een bushalte of in de krant een opvallende advertentie? Wellicht dat je iets over kunt schrijven.

Ben je handig met een computer en AutoCAD en ben je dol op smartphones? Maak dan een 3D-concept van een telefoon die op het punt staat gelanceerd te worden. Als je een aantal grote techsites benadert, is de kans groot dat het door een internationaal publiek wordt opgepikt. Niet alleen je blog krijgt daarmee een boost, je zet jezelf tevens in de kijker en zet jezelf neer als expert en talentvolle designer. Martin Hajek -op Twitter beter bekend als @deplaatjesmaker– heeft met zijn conceptfoto’s van nog te verschijnen Apple-producten regelmatig het nieuws weten te halen.

Natuur bos groen wandelen

Tip 5: maak een wandeling

Een ommetje maken is de ideale manier om even de chaos en hectiek van de werkvloer te ontvluchten. Wandelen is goed voor je spieren, botten en hart- en bloedvaten, maar ook voor de geest. Je komt echt even tot rust, waardoor je gedurende de dag productiever bent. Zoals loopbaan- en wandelcoach Ingeborg Steinvoord het verwoordt:

“Als je beweegt, gaat er meer zuurstof naar je hoofd, waardoor je hersenen nieuwe verbindingen maken. Daarom word je van wandelen creatiever (…) Het helpt je te onthaasten. Je kunt ook wel fietsen of hardlopen, maar wandelen vertraagt. Je zintuigen doen veel meer mee. Je voelt de wind, ruikt de bloesem, ziet de rode besjes in de tijd verkleuren.”

Een andere omgeving brengt je vaak op nieuwe ideeën. In de politiek is het een veelgebruikt en probaat middel tijdens een kabinetsformatie om tot inhoudelijke afspraken te komen (hoofdlijnenakkoord) of de portefeuilles te verdelen. Zeker als een impasse dreigt. In het bedrijfsleven is dat niet anders.

Hoe lang moet je wandelen? Je hoeft er geen uren voor uit te trekken. Uit onderzoek blijkt dat je minimaal 20 tot 30 minuten moet wandelen om je gedachten vrij te maken. Het Kenniscentrum Sport en tal van andere gezondheidsorganisaties adviseren om iedere dag 10.000 stappen te zetten om je gezondheid op peil te houden. Dat red je niet met een half uurtje wandelen, maar het is in ieder geval een begin.

 

Aan welke tip heb jij het meeste profijt? Of heb je misschien een ander advies om inspiratie op te doen voor een blog? Deel deze dan met ons door een reactie onder dit bericht achter te laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.