post

Dit moet je weten over de BERT-update van Google

Vorige week vrijdag introduceerde Google een nieuwe-update van haar zoekalgoritme: de BERT-update. Wat houdt deze in? Wat voor impact heeft de update voor de rangschikking van de zoekresultaten? En hoe moeten webredacteuren hier op inspelen?

Op de markt van zoekmachines is Google heer en meester. In ons land heeft de zoekgigant een aandeel van ongeveer 95 procent en steekt dus met kop en schouders boven de rest uit. Om deze mijlpaal te bereiken en vast te houden, introduceert Google regelmatig nieuwe updates. In mijn blog over de Google September 2019 Core Update noemde ik enkele prominente updates (Panda, Pinguïn, Hummingbird, etc.) en legde ik uit dat deze dat in het belang zijn voor zowel Google als haar gebruikers (bedrijven, ondernemers en consumenten).

De BERT-update in een notendop

Om ons de beste zoekresultaten voor te schotelen, sleutelt Google regelmatig aan haar zoekalgoritme. De ene keer besteedt de zoekreus daar veel aandacht aan, met als meest recente voorbeeld de E-A-T-update van afgelopen juni. Andere keren gaan updates stilletjes aan ons voorbij, veelal omdat de impact minimaal is.

Dat laatste geldt niet voor de BERT-update. In haar blog noemt Google deze update “de grootste sprong voorwaarts in de afgelopen vijf jaar, en een van de grootste stappen in de geschiedenis van Google Search”. Dat betekent dat we deze niet zomaar mogen negeren. Wat is BERT precies? En wat voor impact heeft het op de rangschikking van zoekresultaten?

BERT heeft uiteraard niets te maken met Sesamstraat. Het is een acroniem dat staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Of kortweg dus BERT, zodat je niet iedere keer deze tongbreker hoeft uit te spreken. Volgens de officiële definitie is BERT een deep learning algoritme dat gekoppeld is aan onze taal.

Een cryptische omschrijving, maar wat betekent dat precies? Simpel gezegd leert het zoekalgoritme van Google onze zoekopdrachten beter te begrijpen door deze niet langer woord-voor-woord te vertalen en interpreteren. In plaats daarvan kijkt Google naar de relatie tussen de woorden van de zoekopdracht en probeert ze alle nuances en de context in kaart te brengen.

Context en nuancering

Valt het kwartje nu nog niet? Wellicht dat een aantal voorbeelden meer verduidelijken. Ik begin met Engelstalig voorbeelden, gevolgd door twee voorbeelden in het Nederlands.

Search Engine Journal geeft als voorbeeld de zoekopdracht “how to catch a cow fishing?” Als je deze zin letterlijk vertaalt, staat er iets heel vreemds: “hoe vang ik al vissend een koe?”. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, want koeien staan op stal of lopen in de wei. Ik heb nog nooit iemand gehoord die lekker gaat vissen en een koe aan de haak hoopt te slaan.

Door het woord ‘fishing’ aan de zoekopdracht toe te voegen, krijgt Google een idee van de context. In de visserij is een ‘cow’ een ander woord voor een grote gestreepte baars. Dat heeft dus helemaal niets met vee te maken. Door het woord vissen in de zoekopdracht te noemen, weet Googles zoekalgoritme dus dat je antwoord probeert te vinden op de vraag hoe je een gestreepte baars kunt vangen.

Google geeft eveneens diverse voorbeelden in haar blog hoe de BERT-update meer relevante zoekresultaten weergeeft. Eén daarvan is de zoekopdracht “2019 Brazil traveler to USA need a visa”. Google zegt hierover het volgende:

“Het woord ‘naar’ [to] en diens relatie met andere woorden in de zoekopdracht is belangrijk om de betekenis te begrijpen. Het gaat over Brazilianen die naar de VS reizen, niet andersom. Voorheen begrepen onze zoekalgoritmes het belang van deze correlatie niet en gaven we een overzicht van zoekresultaten voor Amerikaanse burgers die naar Brazilië reisden. Dankzij BERT begrijpt onze zoekmachine deze nuancering en snapt hij dat veelgebruikte woord ‘naar’ in deze context zeer belangrijk is, en kunnen we meer relevante resultaten voorschotelen voor deze zoekopdracht.”

Melkweg en Jaguar

Enkele Nederlandstalige voorbeelden. Als je aan Google “wat is de Melkweg?” vraagt, krijg je tekst en uitleg over ons zonnestelsel, het sterrenstelsel en de plek van onze aarde in het universum. Maar wat als je meer informatie zoekt over het poppodium in Amsterdam, dat eveneens de Melkweg heet? Met de eerste zoekopdracht heeft Google geen flauw benul dat je hier naar op zoek bent. Vraag je daarentegen “wat is de Melkweg in Amsterdam?”, dan krijg je hele andere zoekresultaten voorgeschoteld.

Hetzelfde geldt als je aan Google “waar vind ik een jaguar?” vraagt. Dan weet de zoekmachine je alles te vertellen over het leefgebied van deze roofdieren. Ben je daarentegen op zoek naar een autodealer die Jaguars verkoopt, dan wil je het adres, prijzen en openingstijden van deze dealers weten. Door een plaatsnaam of provincie aan de zoekopdracht toe te voegen, weet Google dat je op zoek bent naar een autodealer en dus geen antwoord hoeft op de vraag waar deze dieren leven.

Zo speel je in op de BERT-update

De BERT-update is inmiddels wereldwijd uitgerold. Bij de ontwikkeling ervan focuste Google zich vanzelfsprekend op de Engelse taal. Aangezien de zoekgigant een Amerikaans bedrijf is en verreweg de meeste internetpagina’s in het Engels zijn geschreven, is dat niet zo vreemd. Het voordeel van complexe systemen die met geavanceerde algoritmes, kunstmatige intelligentie, neural networks en deep learning werken, zo schrijft Google, is dat ze eenvoudig toegepast kunnen worden op andere talen. Op korte termijn zal BERT dus ook doorwerken in andere talen, zo belooft de zoekgigant.

Wat moeten webredacteuren aan met deze update? Wat als een paal boven water staat is dat ze meer rekening moeten houden met het feit dat steeds meer gebruikers hele specifieke (gesproken) zoekopdrachten uitvoeren om aan informatie te komen. Dat past in het stramien dat gerichte long tail queries beter converteren dan brede en algemene zoekopdrachten (long neck).

Webredacteuren die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud van een website, hebben dankzij de BERT-update een reden om hun contentstrategie aan te passen of bij te sturen. Zoekmachineoptimalisatie, met name voor lokale producten en diensten, is door BERT nog belangrijker, omdat gebruikers steeds gerichtere vragen stellen (zowel typend als sprekend). Ook kunnen ze overwegen om vraag-en-antwoordpagina’s aan hun website toe te voegen, of relevante artikelen te schrijven waarin ze een concrete vraag beantwoorden.

De BERT-update is de eerste stap om de inhoud van webpagina’s nog beter te beoordelen en de ranking ervan te optimaliseren. Google zegt dat haar zoekmachine één op de tien zoekopdrachten beter begrijpt door de nieuwe update. Voor webbeheerders is het een goed excuus om hun content meer te focussen op een specifiek onderwerp om zo meer bezoekers te verleiden hun site te bezoeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.