post

Google September 2019 Core Update: dit weten we tot nu toe

Afgelopen week kondigde Google een nieuwe core-update aan voor het zoekalgoritme. Welke gevolgen heeft de Google September 2019 Core Update voor de ranking? Zijn er net zoals in juni winnaars en verliezers? Zo ja, wie zijn dat dan? De eerste signalen zijn hoopgevend.

Panda, Pinguïn en Hummingbird

Google sleutelt voortdurend aan haar zoekmachinealgoritme. Door de jaren heen heeft de zoekmachinegigant vele updates uitgerold. De een had voor sommigen nauwelijks tot geen impact, de ander liet duidelijk zijn stempel achter en dwong webredacteuren, copywriters en internetmarketeers om hun werk- en zienswijze aan te passen.

De reden waarom Google dit doet is eenvoudig: de zoekreus stelt alles in het werk om haar gebruikers de beste zoekresultaten voor te schotelen. Alleen de websites van de hoogste kwaliteit belanden op de felbegeerde eerste posities van de SERP. Dat is in het belang van Google (dat een goede dienst wil leveren), haar gebruikers (zij krijgen de beste zoekresultaten voorgeschoteld) en bedrijven, ondernemers en andere website-eigenaren (de kans dat zij meer relevante bezoekers krijgen is hierdoor groter).

In februari 2011 lanceerde Google om die reden de Google Panda update, die kwalitatief slechte websites (denk aan zogeheten linkfarms, die enkel backlinks bevatten om de ranking van een site een stimulans te geven) anders ging oordelen en ranken. In mei 2012 volgde de Google Pinguïn update, die als doel had om ‘overoptimalisatie’ tegen te gaan. Het jaar daarop (augustus 2013) volgde de Google Hummingbird update, een eenmalige grote update die een eerste stap zette om conversational search te realiseren. En natuurlijk mogen we ‘Mobilegeddon’ en de zogeheten E-A-T-update van afgelopen juni niet vergeten als we het over impactvolle updates hebben.

September 2019 Core Update

Google gebruikt niet langer dierennamen om updates te beschrijven. Tegenwoordig gaan ze door het leven als bijvoorbeeld de June 2019 Core Update. Oftewel, maand en jaartal gevolgd door de aanvulling ‘Core Update’. Deze verschijnen eens per kwartaal, zo kondigde Google bij de vorige Core Update aan.

Afgelopen week rolde Google opnieuw een update uit aan haar zoekmachinealgoritme: de September 2019 Core Update. Via Twitter kondigde de zoekgigant de update aan.

Een inhoudelijke bijdrage over welke aanpassingen Google heeft aangebracht aan haar zoekalgoritme, ontbreekt nog altijd. In plaats daarvan verwijst Google in de bovenstaande tweet naar het eerder uitgebrachte advies hoe contentspecialisten moeten omgaan met de E-A-T-update van afgelopen juni.

Impact van de September 2019 Core Update

Dankzij websites als Search Engine Journal en Search Engine Land weten we iets meer over de recente September 2019 Core Update. Beide sites speurden het internet en sociale media af om een idee te krijgen naar de impact van de laatste updateronde.

De eerste bevindingen lijken te suggereren dat de impact van de september-update niet zo groot is als die van afgelopen juni. Om te beginnen lijken websites in de YMYL-categorie het meeste te merken van de laatste update, zo schrijft Search Engine Land. In het kort: YMYL staat voor ‘Your Money, Your Life’. Websites die in deze categorie vallen houden zich bezig met thema’s als gezondheid en financiën, bijvoorbeeld door mensen te adviseren over verzekeringen, beleggingen, voeding, gezondheid en juridische thema’s. Onderzoeksbureau Sistrix bevestigt dit beeld.

SEMRush stelt dat nieuwsredacties en -portalen winnaars en verliezers kennen, maar durft dit niet keihard aan de september-update te wijten. De Amerikaanse SEO-expert Barry Schwartz hield een poll onder zijn volgers met de vraag of zij iets hadden gemerkt van de update. Iets meer dan de helft zei geen verschil te zien qua bezoekersaantallen en ranking.

Search Engine Land heeft nog veel meer reacties verzameld van SEO’ers en internetmarketeers over de september-update. De teneur is overwegend positief: we zien geen meldingen over een grote neerwaartse trend in bezoekersaantallen. De meesten zeggen een licht herstel te zien, na de flinke dreun in juni.

Search Engine Journal stelt dat de september-update zowel winnaars als verliezers kent, gemiddeld ergens tussen de 10 en 20 procent. De blog stelt dat Google zich in de recente update mogelijk heeft gericht op links. De auteur van de weblog doelt niet op interne links die niet werken of de nieuwe nofollow-regels die Google afgelopen maand aankondigde. Hij doelt op linknetwerken die weinig relevante 301-redirects bevatten. Een slag om de arm is hier wel op zijn plaats, want het genoemde linknetwerk stortte een week voordat Google de Core Update uitrolde al in.

Tot slot

Ikzelf heb geen grote veranderingen weten te bespeuren bij mijn opdrachtgevers. Bij een enkeling zie ik een licht herstel, maar durf niet hardop te zeggen dat dit te danken is aan de September 2019 Core Update. Het enige dat Google vooralsnog kwijt wil over de update, is dat het belangrijker dan ooit is om kwalitatief hoogwaardige, rijke content te publiceren. Als je hier meer over wilt lezen, kan ik deze Webmaster’s Blog van Google van harte aanbevelen.

Heeft een van mijn lezers een (groot of klein) verschil gezien in bezoekersaantallen sinds de uitrol van de september-update?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.