post

Hoe belangrijk zijn H1 headers nou echt voor SEO?

Koppen of headers (H1, H2, etc.) zijn belangrijk voor de lay-out en scanbaarheid van een artikel te vergroten. Wie zich met zoekmachineoptimalisatie (SEO) bezighoudt, zal je vertellen dat ze een cruciaal onderdeel vormen van zijn werk. De kop of titel van een pagina, ook wel H1 header genoemd, is de allerbelangrijkste van allemaal om goed te optimaliseren. Is dat eigenlijk wel zo? Kunnen we niet zonder? En als we meerdere H1 headers opnemen op een pagina? Hoe gaat Google daarmee om? John Mueller ging uitvoerig in op deze en andere vragen in de laatste editie van de Google Webmaster Hangout. We kunnen nu al verklappen dat hij een aantal verrassende uitspraken doet.

Het belang van een goede kop of H1 header staat buiten kijf voor iedereen die zich met copywriting of contentmarketing bezighoudt. Niet alleen wordt deze lekker groot weergegeven op het beeldscherm van welk apparaat dan ook, het is bij uitstek de plaats om aan te geven waar een pagina, blog of ander soort artikel over gaat. Als je met koeienletters in de kop het woord ‘oldtimers’ ziet staan, weet je dat de schrijver over oude, klassieke auto’s schrijft.

Lezers vinden het eveneens belangrijk dat een pagina koppen bevat. Alleen een titel of H1 biedt te weinig houvast om een idee te krijgen van de inhoud van een pagina. Tussenkopjes of headers delen een tekst op in informatieblokken, deelonderwerpen en subcategorieën. Dat geeft lezers een overzicht van de onderwerpen die de auteur aanstipt, en helpt hen tevens te bepalen of een pagina relevant is voor hen of niet.

Even terug naar de H1 header. Voor de ranking in de zoekresultatenpagina van Google (SERP), is het belangrijk om deze goed op orde te hebben. Google toont deze kop namelijk in de zoekresultaten, wat lezers er al dan niet toe aanzet om jouw website te bezoeken. Contentspecialisten roepen al jaren dat de H1 een belangrijke wegingsfactor is voor Google om zoekresultaten te indexeren en rangschikken.

SEO zoekmachineoptimalisatie

Meerdere H1 headers op een pagina?

Deze aanname hebben we altijd voor zoete koek geslikt. Feit is dat we niet weten hoe zwaar dit weegt bij Google. De zoekmachinereus hanteert grofweg ruim 200 wegingsfactoren om zoekresultaten te ordenen. De H1 is er slechts één van. Is het dan erg als je hier minder tijd en aandacht aan besteedt?

Een van de dingen die ik in mijn vak als webredacteur en copywriter heb geleerd, is dat je slechts één H1 header op een pagina mag gebruiken. Gebruik je er meer, dan straft Google dit af door een lagere ranking. Op zich ook wel logisch: ieder hoofdstuk in een boek heeft toch ook maar één titel? Een hoofdstuk met meerdere titels slaat nergens op. Op internet is dat niet anders.

John Mueller, een autoriteit op het gebied van Googles zoekalgoritme, ging onlangs in een uitzending van de Google Webmaster Hangout uitvoerig in op het gebruik van de H1 header. Een kijker vroeg zich af of je inderdaad maar één keer per pagina de H1 mag gebruiken, of dat het toegestaan is meerdere van deze header te gebruiken op een pagina. Mueller beantwoordde deze vraag als volgt:

“Je kunt een H1 tag zo vaak gebruiken als je wilt op een pagina, er is geen onder- of bovengrens. Een H1 element geeft structuur aan een pagina zodat gebruikers en zoekmachines begrijpen waar hij over gaat (…) Met de komst van HTML5 is het de normaalste zaak van de wereld om meerdere H1 elementen te gebruiken. Je hoeft je er dus geen zorgen over te maken.”

Wat is de juiste manier?

Tegelijkertijd adviseert Mueller om H1 headers “op de juiste manier” te gebruiken. In een notendop komt het erop neer dat het geen ramp is als je geen H1 of andere headers gebruikt, omdat Google zonder deze elementen goed in staat is om te begrijpen waar een pagina of artikel over gaat en deze te ranken. Tools die je helpen om een pagina te optimaliseren (zoals Yoast) waarschuwen je als je meerdere H1 koppen gebruikt in hetzelfde stuk. Volgens Mueller is dat “geen kritieke fout” en hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Vanuit een usability standpunt, zo vervolgt Mueller zijn verhaal, kan het zinvol zijn om meerdere H1 elementen te gebruiken op een pagina. Muellers opmerking bevat een kern van waarheid. Als je van achter je laptop, smartphone of tablet een webpagina leest, is het voor lezers handig om ze prominent aanwezige, grote koppen voor te schotelen. Er zijn wetenschappelijke studies die suggereren dat grotere letters op beeldschermen bevorderlijk zijn voor de leessnelheid. Met dat in ons achterhoofd kun je je lezers een dienst bewijzen om vaker met H1 koppen te werken.

Persoonlijk ben ik geneigd om het bij één H1 header te houden. Ik ben ervan overtuigd dat je meer structuur aanbrengt aan een tekst door slechts één keer de H1 kop te gebruiken en de rest met tussenkoppen (H2 en verder) onder te verdelen. De H1 noemt het hoofdonderwerp, de andere koppen stippen deelthema’s en subcategorieën aan. Je tekst krijgt dus een duidelijke lay-out en hiërarchie. Dat is niet alleen prettiger voor lezers, maar ook voor zoekmachines.

Hieronder vind je de uitzending van de Google Webmaster Hangout terug. Als je op Play drukt, beland je direct bij het juiste fragment, waarin Mueller ingaat op het belang van H1 tags.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.