post

Zo veranderen de nieuwe nofollow-regels SEO

Onlangs heeft Google een grote verandering aangekondigd in de nofollow-regels. De zoekmachinegigant heeft twee nieuwe varianten geïntroduceerd en behandelt het attribuut voortaan als een ‘hint’. Welke impact heeft dit met betrekking tot SEO? In deze blog vind je het antwoord.

De waarde van backlinks

Iedere webredacteur, contentspecialist, online marketeer of welke internetdeskundige weet als geen ander hoe belangrijk links zijn. Als een website een link opneemt naar jouw website (ook wel een backlink genoemd), ziet Google dit als een stem. Zo’n backlink is in de ogen van de zoekgigant een graadmeter voor je populariteit, een indicator die aangeeft dat bezoekers van jouw site deze content waarderen. Hoe meer backlinks je weet te verzamelen, des te geliefder deze bijdrage is voor lezers. Bezoekers vinden dat jouw content van grote waarde voor ze is en delen dit met hun vrienden, collega’s of netwerk.

Bij Google draait het niet alleen om de hoeveelheid backlinks. Veel backlinks is een teken dat jouw artikel gewaardeerd wordt, maar is zeker niet de enige rankingfactor. Afgezien van de kwantiteit is de kwaliteit van de backlink minstens net zo belangrijk (misschien zelfs wel belangrijker). Als een gerenommeerde site naar jouw artikel verwijst, dan hecht Google hier meer waarde aan dan, laten we zeggen, een persoonlijke blog (tenzij deze heel veel bezoekers trekt). De backlink moet ook ‘zinvol’ zijn: een slager die linkt naar een ondernemer die visspullen voor tropische vissen verkoopt, dat is een vreemde match. Sterker nog, mogelijk maken de sites onderdeel uit van een linknetwerk, iets waar zoekmachines een gruwelijke hekel aan hebben en zelfs slecht is voor de ranking van je site.

Nofollow

Het verzamelen van backlinks maakt onderdeel uit van off-page SEO. Alle activiteiten die je onderneemt om hoger te laten scoren in Google buiten je eigen site om, vallen hier onder. Denk bijvoorbeeld aan de implementatie van een social mediastrategie, het schrijven van een gastblog of reageren op een forum.

In de begindagen van SEO was het achterlaten van een reactie op fora -inclusief link naar jouw eigen blog- een effectieve manier om je site onder de aandacht te brengen van lezers. Op een gegeven moment deden zoveel mensen dit, dat bezoekers zich eraan gingen storen. In plaats van een waardevolle bijdrage te leveren aan de discussie, werden de comments gebruikt voor ongebreidelde zelfpromotie.

Om iets aan deze ‘comment spam’ te doen, introduceerde Google in 2005 nofollow. Iedere link die dit attribuut bij zich draagt, vertelt Google deze ze deze link niet mag volgen of crawlen. De zoekmachine negeert deze link bij de ranking van jouw site en heeft dus geen enkele SEO-waarde. Chic gezegd: je bouwt er geen domain authority mee op en helpt je site niet naar een hoger niveau te tillen.

Nieuwe nofollow-attributen: sponsored en UGC

Het internet heeft de afgelopen 14 jaar niet stilgestaan. En Google evolueert mee. 10 september kondigde de zoekreus twee nieuwe nofollow-attributen aan: sponsored en UGC.

  • Een link die de aanvulling rel=”sponsored” bevat, vertelt de zoekmachine dat deze content gecreëerd is voor promotiedoeleinden, zoals een advertorial of betaalde link.
  • UGC staat voor ‘user generated content’. URL’s met dit attribuut (rel=”ugc”) zijn niet door de websitebeheerder, maar bezoekers toegevoegd. Denk aan een reactie onder een artikel of een artikel die door een bezoeker is geschreven.
  • Rel=”nofollow” blijft bestaan. Dit attribuut geef je mee aan links die niet bij een van de bovenstaande nofollow-regels past en die Google niet mag crawlen.

Nofollow-attributen en SEO

Hoe gaat Google met de nieuwe attributen om? En wat voor impact heeft dat op zoekmachineoptimalisatie (SEO)? In een blog probeert Google antwoord te geven op deze vraag. Daarin staat het volgende:

“All the link attributes — sponsored, UGC and nofollow — are treated as hints about which links to consider or exclude within Search. We’ll use these hints — along with other signals — as a way to better understand how to appropriately analyze and use links within our systems.”

Google behandelt links met nofollow-attribuut dus als een ‘hint’, een aanwijzing die de zoekmachine iets meer over de aard van de URL vertelt. Google geeft websitebeheerders dus een middel om meer duiding te geven aan links op een website.

Als ik de rest van Googles blog lees, zijn de nieuwe nofollow-attributen (vooralsnog) vrijblijvend. Op de vraag of je je bestaande nofollow-links moet aanpassen aan de nieuwe regels, is het antwoord van Google kort en krachtig: “Nee. Er is absoluut geen reden om een nofollow-link te veranderen op je website.” Ook als je advertorials of andere betaalde content op je site hebt staan, hoef je deze niet aan te passen van rel=”nofollow” naar rel=”sponsored”. Ook als je een verkeerde attribuut gebruikt, heeft dit geen gevolgen. Of zoals Google het verwoordt:

“If you flag a UGC link or a non-ad link as “sponsored,” we’ll see that hint but the impact — if any at all — would be at most that we might not count the link as a credit for another page. In this regard, it’s no different than the status quo of many UGC and non-ad links already marked as nofollow.”

Wat belangrijk is om te beseffen, is dat de nofollow-attributen geen invloed hebben op de ranking van je site. Volgens SEO-consultant Alan Bleiweiss is er daarom ‘geen enkele reden’ om iets aan je nofollow-beleid te veranderen. In een reactie Danny Sullivan van @searchliaison wil Google niemand dwingen om de nieuwe nofollow-regels te gebruiken.

Tot slot

Maak je je zorgen over de nieuwe nofollow-regels? Niet doen, dat is nergens voor nodig. Zoals Google zelf zegt in haar blog: je kunt niets fout doen en je wordt niet gedwongen om de nieuwe regels te implementeren. Overigens treden de nieuwe regels pas in maart 2020 in werking. Vanaf dat moment ziet Google een nofollow-attribuut als een ‘hint’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.